Må betaling være dyrt og komplisert?

Vipps og annen mobilbetaling har forenklet betalingen for kundene, men på bakrommet er det introdusert nytt kaos og kompleksiteten øker. Retail Payment er etablert av Coop og NorgesGruppen, med mål om å etablere nye standarder.

Hvor forberedt er du på endringene i betalingslandskapet som vil øke kostnadene og komplisere håndteringen av oppgjør og avstemming, spør Kristian Klavenes i Retail Payment.

Selskapet ble etablert i fjor sommer, og har siden starten fått med seg et lag av ledende handelsaktører. I tillegg til Coop og NorgesGruppen inkluderer det Rema 1000 og Reitangruppen, Varner Group, Umoe Restaurants, St1, EuroPark og Moods of Norway.

– Vi er etablert av og for handelelsnæringen, og utvikler en åpen plattform som skal gjøre det mulig for kjøpmannen å identifisere og betjene kunden i alle kanaler, akseptere alle typer betalingsformer og tilrettelegge for effektive og sømløse kundereiser.

De siste 20-30 årene har BankAxept gjort det enkelt, trygt og billig å betale med kort i Norge. Med mobilbetaling har bankene gått bort fra dette, og dyrere transaksjoner via Visa og Mastercard blir lagt til grunn.

– Vi samarbeider med internasjonale teknologigiganter som IBM, Intel, Capgemini og Forgerock og har knyttet til oss ledende aktører innen betaling, som Elavon og MobilePay. Målet er å utvikle standardiserte løsninger som vil bidra til at Norge fortsetter å være blant landene med det meste effektive betalingssystemet, forklarer Klavenes.

Ute i den store verden etablerer Apple og Google egne betalingsløsninger, og nylig etablerte kinesiske Alipay seg i Norge.

– Fram til i dag har finansnæringen lagt premissene for betaling, og det har fungert bra. Men, vi vet ikke hva som er betalingsinstrumentene om noen år. Mobil betaling har kommet raskt og vært veldig forbrukerdrevet. Derfor utvikler vi en plattform som er fleksibel nok til å ta hensyn il at det kommer nye revolusjoner, understreker Klavenes.