Med Power Virtual Agents kan alle i organisasjonen lage AI-drevne chatbot-er som kan kommunisere med omverdenen. I likhet med resten av Power-plattformen får den vesentlige forbedringer når lanseringsbølge 1 2020 kommer.
– I lanseringsbølgen som kommer er det stort fokus på integrasjon, med muligheter for å integrere Power Virual Agent direkte i en Power App. Støtte for Single sign-on gir dessuten en bedre og mer sømløs brukeropplevelse når løsningen brukes på nettsteder, forklarer Ted Tøraasen, teknisk spesialist på Power Platform hos Microsoft Norge.
Han er teknologi-entusiast med bred erfaring etter mer enn 20 år i IT-bransjen, blant annet hos Microsoft og Datatilsynet. Tøraasen tar for seg nyhetene i Power Virtual Agents (PVA) under webinaret 4. mai. PVA gjør at du kan opprette kraftige, tilpassede chatbot-er ved hjelp av et enkelt, kodefritt grafisk grensesnitt uten behov for AI-eksperter, dataforskere eller utviklerteam.
– PVA er et relativt nytt tilskudd til Power Platform. Blant den nye funksjonaliteten er muligheten for å sende kontekstinformasjon til PVA, slik at den har oversikt over hvilken webside brukere er på når det stilles et spørsmål. Enda tetter integrasjon med Power Automate vil også gi utvikleren en langt bedre opplevelse ved bruk av Flow-er.
Det er også store forbedringer på innholdsiden av PVA.
– Svar kan nå inneholde bilder og video, noe som i mange sammenhenger kan resultere i langt bedre informasjon. Innhold på forskjellige områder kan også redigeres simultant av forskjellige personer. Det vil derfor være mulig å ha forskjellige personer med ansvar for sine egne områder, uten at de nødvendigvis trenger å koordinere arbeidet sitt, forklarer Tøraasen.
– Det vil også være mulig å få hjelp til innholdsproduksjon, der du ved hjelp av kunstig intelligens tilrettelegger spørsmål og svar bedre basert på historikk fra tidligere samtaler. Støtte for tale er også en spennende nyhet. Dermed er PVA ikke lenger bundet til kun tekst-interaksjon, noe som åpner for mange nye bruksområder, legger han til.