Danske Verdo hadde flere kostbare e-handelsløsninger som langt fra var integrert med Dynamics AX. Etter en anbudsprosess valgte de Sana Commerce web store og økte salget vesentlig. Nå deler de sine erfaringer med medlemmene i DynUG.
– Da jeg begynte hos Verdo for fem år siden benyttet vi flere tunge plattformer for e-handel uten integrasjon mot ERP-systemet. Dette var kostbart, så vi trengte en bedre løsning. Sammen med senior ERP konsulent Torkil Karlsen og AX-utvikler Kim Jørgensen gikk vi ut i markedet for å finne den, forklarer Peter Berggreen Olesen, E-Commerce Manager hos Verdo.
Det danske energiselskapet leverer bærekraftig energi og teknisk infrastruktur. Siden 2017 har de benyttet Sana Commerce som nettbutikk, tett integrert med Dynamics 365 og Dynamics AX. De deler sine erfaringer med integreringsprosessen og effekten det har hatt på salg under DynUG F&O-fagdagen 1. desember.
– Vi så på flere løsninger, men Sana hadde akkurat det vi trengte. Det var ingen tvil om hva vi skulle velge. Alternativene krevde større tilpasninger, og ville ha blitt vesentlig mer kostbart.
Intern kompetanse på Dynamics AX hjalp vesentlig på fremdriften. Olesen, som har jobbet med e-handel i 11 år, tok seg av front-end, mens Carlsen håndterte Sana connector og Dynamics AX-instillingene.
– Min rolle er å sørge for at IT-infrastrukturen vår støtter behovene til kjernevirksomheten. Det inkluderer å sette opp standard funksjoner og automatisering i Dynamics 365 og AX 2012. I tillegg til supply chain og retail jobber jeg med logistikk, betalinger og andre applikasjoner, forklarer Carlsen.
Verdos første nettbutikk gikk live i november 2017, og resultatene har vært gode.
– Det viktige for oss er å kunne kjøre en kampanje i flere selskaper samtidig. Det gjelder alt fra intern grafikk til ekstern hjelp med AdWords. På grunn av automasjonen sparer vi 11 klikk på hver ordre som kommer inn via nettbutikken, og det tilsvarer et halvt årsverk. Besøkende på nettsiden bruker 51 prosent mer tid på sidene våre og ikke minst er konverseringsraten allerede økt med 31 prosent på grunn av en mer effektiv utsjekkprosess, forklarer Olesen.