Microsoft sin nye evergreen-strategi innebærer kontinuerlige oppdateringer av den skybaserte Dynamics 365-plattformen. Columbus Norway AS deler erfaringer fra sine kunder og gir gode råd for hvordan du best kan sikre et stabilt driftsmiljø.
– Selv om fortløpende oppdateringer representerer mye mindre løft enn de gamle og store oppdateringene, ser vi at også store virksomheter kan havne bakpå. Driftsavbrudd kan bli svært kostbart. Vi har erfart at det er helt avgjørende med en proaktiv holdning der du har en god struktur og plan med hensyn til endringer, testing og release. Spesielt når du har egne tilpasninger eller integrasjoner som skal spille på lag med oppdateringene Microsoft ruller ut, sier Ståle Lian, Customer Operations Director hos Columbus Norway AS.
Sammen med Service Delivery Manager Rune Jul-Larsen vil han dele sine erfaringer med løpende oppdateringer i skybasert Dynamics 365 under den digitale fagdagen 16. mars.
– Vi anbefaler våre Dynamics 365-kunder å gjennomføre to større oppdateringer knyttet til lanseringsbølgene på våren og høsten, samt to av de mindre oppdateringene som rulles ut gjennom året. Da får du en mest mulig komfortabel reise og holder tritt med oppdateringene.
Det er ikke mange år siden ERP-systemer ble oppdatert med ujevne mellomrom og da med tilhørende store IT-prosjekter. Microsoft sin evergreen-filosofi er at IT-systemene alltid skal være oppdaterte.
– Med løpende oppdateringer unngår du stor teknisk gjeld i balansen din, og mange har fått opp øynene for at dette har en rekke fordeler. Likevel kan du ikke bare lene deg tilbake og tro at alt går av seg selv. Vi kommer til å dele erfaringer fra våre kunder knyttet til det å ligge i forkant og være forberedt, slik at du sikrer et stabilt driftsmiljø og utnytter fordelene som ligger i kontinuerlige oppdateringer, understreker Lian.