Boligbyggerne i Hamar-baserte BoligPartner valgte Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations for fremtidig vekst. De legger spesielt vekt på effektive innkjøpsprosesser, bedre prosjektstyring og løpende prognoser. De deler sine erfaringer under DynUG-konferansen i november.
– I 2013 inngikk vi en avtale med TietoEvry om Microsoft Dynamics AX som nytt ERP-system og faset ut utdaterte eldre systemer. I 2018 tok vi i bruk skybaserte Microsoft Dynamics 365 CRM for å blant annet få et mer helhetlig prosesstyringsverktøy. Nå tar vi steget opp i skyen på ERP-siden også, forklarer økonomidirektør Arnt Helge Høyem hos BoligPartner.
De har løpet av 30 år bygd seg opp til å bli en av Norges største boligbyggere. BoligPartner er en huskjede i BP Gruppen Norge AS, som også inkluderer Skalahus, Archihus og Horisont boliger.
– Vi kartla system- og leverandørtilbudet for nytt ERP-system, og valgte å gå videre med Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations levert av TietoEvry. De har vist god forståelse for våre behov og har beskrevet en løsning vi mener støtter våre forretningsprosesser og våre mål om vekst og utvikling. Implementeringen skal være ferdig i oktober 2022 og vi regner med å betale tilbake investeringen på under fire år.
Bedre kontroll på prosesser
Det siste året har det vært store utfordringer globalt med leveranser til en rekke bransjer. Rekordhøye trelastpriser er erstattet av økende priser på betong og stål. For BoligPartner er det avgjørende å ha god kontroll på innkjøpsprosessen. De ønsker å kjøpe det meste fra norske leverandører, og aller helst lokalt, men noen komponenter kommer langveis fra.
– Vi har klare mål om hva vi ønsker å oppnå, og legger spesielt vekt på innkjøp, prosjektstyring og prognoser. Vi har behov for å ta ut synergier av dataverktøyene våre for å få bedre flyt og et mer sømløst system for ordre og leveranser. Særlig er det viktig at vi kan hente ut data om hva slags varer vi kjøper mest av slik at vi kan bedre kontroll på næringskjeden når vi forhandler med leverandører.
Bedre prognoser
Den nye skybaserte løsningen vil samordne alt fra første kontakt med kunden til ettårsbefaringen etter at huset er levert. Data vil flyte sømløst mellom D365 F&O og Customer Engagement, og presenteres via Power BI. Alle prosesser fra tilbud og prosjektering til ferdig leveranse ligger i samme system.
– BoligPartner bygger eneboliger og leiligheter og har flere tusen prosjekter som skal vurderes kvartalsvis. Nå får vi en tettere integrasjon mellom finansregnskapet og CRM og slipper å legge inn data flere steder, forklarer Høyem..
Alle prosjektene ligger en i produksjonskalkyle. Med nye verktøy blir det enklere å lage løpende prognoser og automatisk beholdningsvurderinger, oppgaver som tidligere gjerne ble gjort i separate regneark.
– Vi ønsker å automatisere prosjektstyringen så mye som mulig. For selgerne blir det enklere å få oversikt over igangsetting av boliger, samtidig som det blir enklere for byggelederne å styre prosjektene. Ut fra ulike milepæler kan vi lage prognoser både per bolig og for selskapet som helhet, og vi har oppdaterte data å ta beslutninger ut fra.
Enklere hverdag
Dynamics 365-plattformen gjør det enkelt å tilpasse arbeidsflater etter rolle. Selgerne kan være på besøk hos en kunde og legge inn ulike faktorer for å utarbeide et overslag. Power BI åpner også for å integrere annen informasjon fra eksterne kilder.
– En skybasert løsning gjør jobben mye enklere for alle ledd i organisasjonen. Vi får en gjennomgående plattform med både økonomi, CRM, Teams og prosjektstyring som gjør oss bedre rustet til å ta gode beslutninger og sørge for å levere et best mulig produkt til våre kunder samtidig som vi opprettholder lønnsomheten i virksomheten, understreker Høyem.
Dette er Boligpartner AS
- Bransje: Boligbygging
- Hovedkvarter på Hamar
- Antall ansatte: cirka 180
- Omsetning: 1,6 milliarder
Du møter Boligpartner på DynUG høstkonferanse 8. og 9. november i Oslo.