Aviser og nettsteder er fulle av artikler om bilder og tekster generert av kunstig intelligens. I Microsoft-verdenen er AI gammelt nytt, men innovasjonen går raskt og vi står overfor nok et paradigmeskifte som vil få konsekvenser for din arbeidshverdag.
– Gjennom fokuset som har vært på tjenester som Dall-E og ChatGPT har verden har fått øynene opp for potensialet som ligger i kunstig intelligens. Vi ser at noe er i ferd med å endre seg, at det for mange har gått fra en gimmik til å bli et praktisk verktøy, forklarer Kristian Heim, leder for Microsoft Technology Center i Oslo.
Han er kjent for DynUG-medlemmer som en dyktig foredragsholder. I mai kommer han til DynUG-konferansen for å snakke om nettopp kunstig intelligens, noe han har jobbet med i en årrekke.
– Det neste steget er å integrere dette i forretningsprosesser og hente ut verdier av teknologien. Blant annet er det nyttig med kunstig intelligens for å effektivisere og optimalisere prosesser. I Teams brukes det blant annet for å generere møtereferater og lignende. Vi har blant annet benyttet Open AI til automasjonsflyt og genererer agendaer, noe som sparer oss for timesvis av arbeid hver uke. Flere store norske selskaper har tatt i bruk teknologien.
Med Open AI kan du bygge virtuelle agenter som henter informasjon fra Azure, Power Platform og Dynamics-porteføljen. Tilgang til hele Microsoft-økosystemet åpner store muligheter. Avanserte chat bots og søkemuligheter vil for eksempel gi kundene bedre muligheter til å finne riktig informasjon raskt.
– La oss si at du skal ut med en ny reklamekampanje. Da kan du bruke AI til å generere bilder og tekst, hyperoptimalisert ut fra kundegruppen du retter deg mot. Eller du kan få opp forslag til brev og tilbud og bare pynte på dem i stedet for å begynne fra bunn. Mulighetene er endeløse, men utviklingen går fort og det er vanskelig å spå i hvilken retning den vil gå. Derfor vil jeg nok gjøre ferdig presentasjonen like før foredraget i mai, understreker Heim.