Siden 2017 har Lyse-konsernet vært gjennom flere store teknologiske omlegginger. Alle data er samlet i Lyse datadam, de har gått over til skybasert Microsoft Dynamics og jobber nå med å få på plass en selvbetjent rapporteringsløsning.
– Tidligere hadde vi data i alle retninger, små pytter overalt i selskapene. Nå har vi én dam som er vårt råmagasin for data. All rapportering og analyse skal skje gjennom Lyse datadam, forklarer John Aage Tisløv, Head of data and analytics hos Lyse AS.
Sammen med rådgiver data og analyse Jasintha Balasubramaniam vil han presentere selskapets økosystem for data og analyse, dagens løsning for Dynamics F&O rapportering ved hjelp av Power BI og målbildet for forretningsanalyse for økonomi og finansfunksjonen under vårens DynUG-konferanse.
Energi- og telekonsernet Lyse bygger samfunnskritisk infrastruktur og eier blant annet merkevarene Ice og Altibox og jobber med fornybar energi, infrastruktur og teletjenester. De er over 2000 ansatte og har virksomhet over hele Norge. Det var siviløkonom Tisløv som i sin tid solgte inn ideen om Lyse datadam til ledelsen.
– Det tar tid å gjennomføre endringer. Jeg satt i ledergruppen for kundeselskapet og så at vi fikk data fra alle retninger. Derfor samlet vi oss om et felles konsernprogram i 2011. I 2017 gikk vi over til Azure og året etter fikk vi Dynamics 365. Vi satte ut drift av IT og flyttet fokus til utvikling, forteller han.
Under fjorårets konferanse delte Lyse erfaringer fra å samle data i en datalake. I år viser de veien videre.
– Prosjektet har tre faser. Det første var å dokumentere standardrapporter. I år vil vi vise en case fra anskaffelsesfunksjonen. Jasintha har jobbet med dem for å sørge for at de har alle dataene de trenger for å utføre sin funksjon ved å hente data fra flere datakilder. Dette vil danne utgangspunkt for hvordan vi kan skreddersy rapporter og analyser for hele konsernet.
Foreløpig holder Lyse igjen på Fabric og benytter Power BI.
– Forståelse av data er viktig. vi gjør nå et løft på data-arkitektur og datastyring, og etter dette løftet ser vi for oss å ta i bruk Fabric for å få mer profesjonelle forretningsanalytikere. De vil hente data fra Lyse datadam og koble de sammen data fra andre kilder for å utvikle rapporter og analyser som vil gi Lyse et konkurransefortrinn, understreker Tisløv.