Marianne Selle brenner for Customer Success. Skal du lykkes med et IT-prosjekt er det nemlig viktig at både leverandør og kunde har felles mål. Det handler om måten vi engasjerer med hverandre og hvordan vi tenker langsiktig for å lykkes over tid.
– Customer Sucess handler om å skape reell verdi for kundene. Om hvordan du transformerer god teknologi til enda bedre resultater for virksomheten. Skal du få til det må leverandør og kunde opparbeide en tillitsbasert relasjon. Leveransen er ikke over når applikasjonen er oppe og går, forteller Marianne Selle, Customer Success Lead hos Microsoft Norge.
Hun har 20 års erfaring med å følge opp ulike IT-prosjekter og er en ettertraktet foredragsholder. Under DynUG snakker hun om hvorfor Customer Success har blitt så viktig.
– De som selger og implementerer løsninger må jobbe annerledes enn tidligere. Salg er ikke å signere en kontrakt, det er å inngå et partnerskap. Hvis du som partner er opptatt av at dine kunder skal lykkes gjennom teknologien du selger, så lykkes du med prosjektet.
I en verden der teknologien utvikles i rekordfart er det avgjørende å etablere langsiktige relasjoner. Her har også kundene et tilsvarende stort ansvar for å sørge for at relasjonen blir så tillitsfull som mulig.
– Det er viktig at både leverandør og kunde har felles mål, i motsetning til å tenke kortsiktige gevinster. Lojalitet skapes ikke gjennom marketing, men gjennom erfaring, understreker Selle.