TINE har de siste årene satset stort innenfor data og innsikt. Med etablering av ny dataplattform, nye verktøy for innsikt og et stort fokus på opplæring og styring har selskapet lagt til rette for økt selvbetjening og datadrevne beslutninger.
– Fram til 2020 hadde TINE et klassisk datavarehus i Netezza med tilhørende rapportering i Qlikview. All tilrettelegging av data, all rapportbygging og alle endringer ble gjort i IT-organisasjonen. Rapportene ble i stor grad brukt som kilde inn i Excel. Der ble data bearbeidet, koblet med andre data og tilpasset forretningsbehovene. Vi ønsket en hverdag der flere ansatte kunne bygge gode løsninger selv, forklarer Christina Lunde, direktør Innsikt og digital samhandling hos TINE.
Sammen med leder for Innsikt Oda Marie Siljan deler hun erfaringer fra prosjektet under DynUGs høstkonferanse.
– For å få til en bedre demokratisering av dataene har vi satset spesielt på tre områder: teknologi og arkitektur som åpner for selvbetjening, gode governance-rutiner og mye opplæring. Med Azure og Power BI som grunnlag har brukerne nå enkel tilgang til data og kan bygge løsninger selv, enten fra bunnen av eller basert på sikrede, forretningsvennlige datasett.
TINE eies av over 8000 melkebønder fra gårder over hele landet, med flere hel- eller deleide datterselskap i Norge og internasjonalt. Selskapet har lagt vekt på gode løsninger for ansatte i mange ulike roller.
– Gjennom Power BI har ansatte fått en ramme de kan jobbe innenfor, og de vet hvor de kan henvende seg om de trenger støtte i utviklingen. På DynUG-konferansen vil vi presentere våre erfaringer, og gi en demo av hvordan plattformen fungerer, avslutter Lunde.