Tradisjonsrike Sparebanken Sogn og Fjordane har tatt i bruk Dynamics 365 for å gi kundene en bedre totalopplevelse og sørge for en enhetlig opplevelse for kundene uansett kanal. Det har også gitt muligheten til å vokse videre ut av nærområdet. I mai deler de erfaringer med DynUG.
– Tradisjonelt har lokalbanker som oss tilbudt sine tjenester i nærmiljøet. For 20 år siden begynte vi å se utover fylkesgrensen for å kunne fortsette å vokse, og da i første omgang følge etter kundene som flyttet ut fra regionen. I dag har vi mange kunder med røtter her som bor andre steder, og gode verktøy fra Microsoft har vært avgjørende for å kunne følge dem opp, forklarer Odd Magne Grimeland, fagsjef CRM hos Sparebanken Sogn og Fjordane.
De er en uavhengig sparebank og blant de ti største i landet. De tilbyr et stort utvalg tjenester innen personmarked, bedriftsmarked, kapitalmarked, forsikring og leasing. I 2015 begynte de et forprosjekt for å implementere Microsoft Dynamics CRM levert av Capgemini.
– Den store bredden i tjenester gjør at vi har behov for god oversikt. Vi har mange fagsystemer med informasjon om kundene våre, men vi manglet et nav. Etter ulike faser og workshops med Capgemini begynte vi å rulle ut løsningen til alle med kundekontakt i 2016.
Løsning i skyen
For Sparebanken Sogn og Fjordane er det viktig å utnytte teknologien. Deres egenutviklede mobil-/nettbank er kåret til en av de beste i landet, og de har egne utviklere som bidrar inn mot CRM. I 2019 bestemte de seg for å løfte løsningen opp i nettskyen.
– For oss var det tydelig at nettskyen er fremtiden. Overgangen til Dynamics 365 Customer Engagement Sales skjedde sammen med flere andre teknologiløft i bedriften. Det førte til at vi i mars 2020 var rigget med bærbare PC-er til alle ansatte og ikke minst Teams. Da korona kom klarte vi å komme i gang med en ny hverdag på bare noen dager, der vi kunne drifte banken med nesten hele staben på hjemmekontor.
Ser kundene som helhet
Med flere kunder lenger unna hovedkontoret i Førde er det viktig for Sparebanken Sogn og Fjordane å sørge for at kundene får en likest mulig opplevelse uansett kanal de henvender seg gjennom. Tidligere skjedde mye kommunikasjon på e-post, i Excel eller med gule lapper. I dag er alt samlet i samme løsning.
– Det viktigste for oss er å se hele kundens engasjement. Uansett hvilken kanal du henvender deg gjennom, uansett om kundekonsulenten kjenner deg eller ikke, så skal du som kunde ha en likest mulig opplevelse. Det kan være enkle ting som at kundesenteret får opp informasjon om deg når du ringer. Da føler du at du er hjemme der du skal være, selv om du bor langt borte, forklarer Grimeland.
Banken vet hva slags informasjon som er sendt ut på e-post eller gjennom andre kanaler.
– En av de viktigste entitetene er bestilling, der vi kan følge opp hvor langt ulike prosesser har kommet og automatisere for eksempel betalingsoppdrag og endringer på lån.
Veien videre
Sparebanken Sogn og Fjordane har hatt god hjelp av Capgemini og Microsoft gjennom prosessen.
– En god partner som har kompetanse og forståelse for virksomheten vår er viktig. Capgemini hjelper oss med å se mulighetene i systemet og sørger for at vi utnytter investeringen vår og hele tiden ser fremover. På Power BI-siden har vi hatt god hjelp av Hans Kristiansen. Så kom vi inn i FastTrack-systemet til Microsoft da vi gikk online. Hvis utviklerne våre stod fast var FastTrack-teamet til stedet døgnet rundt når vi trengte det, og det var en stor trygghet. I dag sparrer vi med begge parter og har en god dialog som åpner nye muligheter.
Neste steg er å hente ut flere gevinster av dataene som ligger i systemet.
– Vi skal ha et 360 graders blikk på kundene våre, vi skal være relevante og enkle å kontakte. Nå ser vi på mulighetene som ligger i D365 Customer Insights og på hvordan vi kan utnytte Power BI til å ta ut enda bedre rapporter, sier Grimeland.