Butikkjeden Barnas Hus ønsket en fremtidsrettet forretningsplattform slik at kundene kunne handle der det passer dem. De valgte Dynamics 365 kombinert med nettbutikk fra Optimizely. Administrerende direktør Lasse Erik Moen deler sine erfaringer med DynUG.
– Først og fremst selger vi trygghet til foreldre. Våre hovedkunder er kvinner mellom 18 og 35 år. De er svært digitale og tenker ikke på om de handler i butikk eller på nett. Derfor trenger vi en forretningsplattform som er fremtidsrettet, forklarer administrerende direktør Lasse Erik Moen i Barnas Hus.
Kjeden har 28 egeneide butikker fordelt over hele landet og en nettbutikk som står for over 20 prosent av omsetningen. Årlig har de 12 millioner transaksjoner og sender 185.000 pakker. Det stiller krav til en solid ERP-løsning.
– Vi hadde en drøyt ti år gammel Dynamics AX2009-løsning, som trengte oppgradering for å tilfredsstille nye krav til blant annet sporbarhet. Derfor valgte vi å se etter en ny løsning som var fleksibel, skalerbar og hadde alle funksjoner og integrasjoner vi trengte for å fortsette å vokse. Strategisk mente vi en skybasert løsning var det beste med tanke å unngå fremtidig teknisk gjeld.
De landet etter hvert på Dynamics 365 F&O med tilhørende POS-system og Optimizely, tidligere kjent som EPI-server. Tett integrasjon med øvrige produkter ga store muligheter for å ta i bruk og utnytte ny teknologi som kunstig intelligens, maskinlæring og Power Platform. Moen har lang erfaring fra ERP-implementering i en rekke norske virksomheter og vet hva som skal til for å lykkes.
– Når vi hadde valgt plattform hadde vi en omfattende prosess for å finne en partner, og valgte til slutt KPMG, mye på grunn av gode rutiner for prosjektstyring med tanke på tidsplaner, økonomi og transparenthet, forklarer han.
Et viktig moment har vært å basere seg mest mulig på standardløsningen og ha færrest mulig tilpasninger.
– Det var flere funksjoner vi ikke fant i standardløsningen til Dynamics 365, men i stedet for å gjøre tilpasninger fikk vi KPMG og Microsoft til å sette opp en proof-of-concept med Power Apps, blant annet for å gjøre masse-endringer av data.
I løpet av 18 måneder gikk Barnas Hus fra prosessbeskrivelse til implementering. I tillegg til å rulle ut nye ERP-løsning og sette opp nettbutikken barnashus.no, har de bygget nytt robotstyrt sentrallager på Vestby og etablert to nye butikker. Det gjør dem godt rigget for videre vekst.
– Interessant nok vokser netthandelen i et distrikt når vi etablerer en fysisk butikk i området. Det henger sammen med at mange, særlig førstegangskjøpere, ønsker en trygghet for at de både velger riktig produkt og at de har et sted å henvende seg for service og oppfølging. De vil ikke kjøpe en barnevogn på nett til et femsifret beløp uten den tryggheten.
Målet til Barnas Hus er å øke omsetningen til en milliard innen 2025.
– KPMG har vært en trygg og sikker partner med høy kompetanse. Vi kjører fortsatt inn systemet og jobber med å ta i bruk nye prosesser, men vi er på god vei og har en solid plattform vi kan jobbe ut fra og ikke minst som vi er fornøyd med. Dermed er vi rigget for å kunne vokse videre og gi kundene våre en best mulig opplevelse, uansett hvordan de velger å handle, understreker Moen.
Han deler erfaringer fra prosessen under DynUG vårkonferanse 24. mai hos Microsoft i Oslo.