DynUG agenda mai 2022

PÅMELDING | AGENDA | PRAKTISK INFORMASJON

Oversikt over foredrag under DynUG vårkonferanse 24. mai hos Microsoft i Oslo. I tillegg til overbyggende fellessesjoner kjører vi separate spor med Dynamics 365 F&O, Power Platform, Dynamics 365 BC og Dynamics 365 CE.

Det faglige programmet begynner kl 09:00 og varer til kl 17:00. I tillegg til fellessesjoner og fire separate spor for de ulike applikasjonene vil det bli to ulike workshops: en for Synapse og en for Real Time Marketing. Her vil det bli begrenset antall deltakere og separat påmelding som sendes ut nærmere konferansen.

Last ned program i PDF-format her (med forbehold om endringer)

Key-note foredrag

Her får du innblikk i overbyggende teknologi, nyheter og de store linjene som kan påvirke din virksomhet.


Hva har Microsoft fokus på?
Hvordan utnytte kraften av samhandling i Dynamics 365 og Teams, berike med data og automatisere forretningsprosesser på tvers av avdelinger? Henrik Jacobs og Bengt Rosing Borren fra Microsoft Biz Apps Business Group ser på hvordan du kan bryte ned barrierer mellom mennesker og systemer for å sørge for at din bedrift kommer ett steg nærmere å bli datadrevet.
Hvordan lykkes med implementering av Dynamics 365?
Dynamics 365 er en plattform i stadig utvikling. Mange virksomheter opplever at implementeringen blir mer krevende enn de hadde forestilt seg. Er noen tilnærminger bedre enn andre? Når bør du velge hvilken tilnærming? Marianne Selle, leder for Customer Success i Microsoft Norge, gir et overblikk over ulike metoder med fordeler og ulemper.
Context IQ: Smartere og enklere samhandling i D365
Ny teknologi åpner stadig nye muligheter for effektiv samhandling i små og store organisasjoner. Context IQ er en funksjon som støtter arbeidet med innebygd AI og gjør det enkelt å dele informasjon i Dynamics 365, Office 365 og Teams uten omstendelig navigering. Torkel Aannestad hos Microsoft Norge gir en innføring.

Hvordan kan brukerne nå fram med sine ønsker om utvikling
Av over 10.000 innspill til utvikling av Dynamics 365 har bare 3 prosent blitt hensyntatt. MVP-er Kurt Hatlevik jobber til daglig i inspirit365. Han har nylig utfordret Microsoft på hvordan tanker og ideer fra brukerne i større grad kan bli en del av Dynamics 365-plattformen, gjerne ved hjelp av Data AI og samhandlingsverktøy. Er det mulig å påvirke utviklingen, og hva mener Microsoft selv om dette?

Dynamics 365 Finance & Operations

Hva er nytt i Dynamics 365 F&O
Fredrik Sætre, leder for de tekniske ekspertene hos Microsoft Norge, tar for seg nyhetene som har kommet i Dynamics 365 F&O den siste tiden. Blant temaene blir blant annet abonnementsfakturering, OCR Studio og en hel rekke andre spennende oppdatering.

Ulstein Group: Rigget for en fremtid i skyen
Tradisjonsrike Ulstein Group har vært gjennom en omfattende omstilling med stort fokus på det grønne skiftet og bærekraft de siste årene. Dynamics 365 F&O er ett av verktøyene som åpner nye muligheter i en konkurranseutsatt bransje. Hør økonomisjef Johannes Volle dele erfaringene fra prosjektet. 
Motus: Behov for å modernisere og effektivisere IT-plattformen
Molde-bedriften Motus leverer topp moderne kraner til offshore og industri. De ønsket å standardisere prosjektplan, prosjektkalkyle og dokumenthåndteringen i et felles ERP-system og valgte Microsoft D365 F&O fra ECIT Peritus. COO Max Inge Julbø deler deres erfaringer.
Barnas Hus er klare for fremtiden
Butikkjeden Barnas Hus med sine 28 utsalg og store nettbutikk ønsket å oppgradere fra AX2009 til en skybasert løsning. Etter omfattende tester og et proof-of-concept fra partner KPMG valgte de å gå for Dynamics 365 F&O. Administrerende direktør Lasse Erik Moen deler sine erfaringer med ERP-reisen fra et ledelsesperspektiv.

Prognoser og planlegging i D365 Supply Chain Management
Gode prognoser basert på eksisterende data er avgjørende for å ta forretningskritiske beslutninger. Martin Olavsen og Fredrik Sætre fra Microsoft Norge ser nærmere på hvordan du setter opp og får nytte av maskinlæring for optimalisering av prognoser i D365 Supply Chain Management. De viser også hva som kommer ut av boksen – og hvordan du enkelt kommer i gang.

Dynamics 365 Customer Engagement

Hva er nytt i Dynamics 365 CE
Microsoft-spesialist Tim Ervik gir et overblikk over de viktigste nyhetene for Dynamics 365 (Sales, Marketing, Customer Service, og Customer Insight) med fokus på hvilke muligheter ny funksjonalitet gir, samt kundeopplevelse som helhet. Han er kjent som en dyktig og kunnskapsrik foredragsholder med godt overblikk over alt som rører seg i markedet.


OBOS: Mulighetsbildet med Dynamics 365 Marketing
OBOS har etablert et eget kompetansemiljø for å få mest mulig ut av Dynamics 365 Marketing. Da Microsoft lanserte Real Time Marketing åpnet det seg muligheter for å effektivisere velkomstløpet til boliginteressenter ved hjelp av dynamisk innhold. Marita Mørk og Tim Lilleøen fra OBOS tar dere med på turen fra 80 til én kundereise.
OBOS: Power Platform og Application Lifecycle Management
Hva er Application Lifecycle Management (ALM) for Microsoft Power Platform og hvorfor er det viktig? Fredrik Johansson deler erfaringer med hvordan OBOS jobber med ALM i CRM-teamene og hvilke fordeler det har gitt en av Nordens største boligbyggere.
Sparebanken Sogn og Fjordane: Gir kundene en bedre totalopplevelse
Tradisjonsrike Sparebanken Sogn og Fjordane har tatt i bruk Dynamics 365 Customer Engagement for å gi kundene en bedre totalopplevelse og sørge for en enhetlig opplevelse for kundene uansett kanal. Det har også gitt muligheten til å vokse videre ut av nærområdet. I mai deler de erfaringer med DynUG.
Dypdykk i Customer Insights
Dynamics 365 Customer Insight er Microsofts Customer Data Platform. Gjennom ulike brukerscenarioer viser MVP-er Guro Faller fra Avanade hvordan kundeinnsikt beriker kundeopplevelser, hvordan du skaper beriket kundeinnsikt og hvordan et SaaS-produkt som Customer Insights kan hjelpe deg.

Dynamics 365 Business Central


Hva er nytt i Dynamics 365 Business Central
Ansvarlig for Dynamics SMB-segmentet i Microsoft Norge Aina Gjøstøl og hennes kollega i Vest-Europa Henrik Krogh Andersen ser på hvordan siste generasjon Dynamics 365 Business Central løser utfordringene med digital transformasjon i SMB-markedet. Azure og AI er eksempler på teknologi som i dag er en naturlig del av D365 BC.

Business Central i det norske markedet
Dynamics 365 Business Central er fortsatt et relativt nytt produkt i Norge. Bjørn Inge Dalen fra Microsoft-partner Protekt IT deler sine erfaringer med markedssituasjonen, modenhet og utfordringer. Han tar også for seg både eksterne og interne faktorer som påvirker mulighetene for å oppnå en god Business Central-implementering.
Erfaringer med Business Central i andre markedet
Til tross for mange SMB-bedrifter har Norg tradisjonelt hatt mange AX og D365 F&O-installasjoner, men antallet som velger D365 Business Central er økende. Henrik Krogh Andersen, ansvarlig for Dynamics SMB-segmentet i Microsoft Vest-Europ, deler eksempler på hvordan Business Central benyttes av ulike bransjer i nærliggende markeder. 

Power Platform med Power BI

Connecting Power BI with Dataverse
Principal Program Manager at Microsoft Scott Sewell looks at the surprising options and best practices (and potential pitfalls) of connecting Power BI with Dataverse. We’ll survey best practices (and some antipatterns) for Direct Query vs Import mode with the Power BI Dataverse Connector and We’ll explore the power of using Power BI with the Dataverse Azure Synapse Link for enterprise-scale volumes of data. Talk delivered remotely in english.

Innovasjon Norge: Etablering av tjenestemaster og tjenestekatalog på Power Platform
Gjennom å etablere Dataverse som master for tjenestene, benyttes PowerApps og Power Automate til produksjon, og Microsoft Azure for automatisert publisering ut i flere kanaler. På den måten har de etablert ett sted for masterdata, og datadreven teknologi for kvalitetssikring og publisering. Seniorrådgiver Hilde Sannerhaugen og spesialrådgiver Marianne von Krogh deler sine erfaringer sammen med løsningsarkitekt Morten Krosby-Sæther hos Skill Communicate.
Nortura: Automatisering av ansettelsesprosessen – fra kaos til kontroll
Nortura HR har ved hjelp av Power Automate automatisert jobben rundt arbeidskontrakter ved nyansettelser, endringer og forlengelser for sine tre tusen ansatte fordelt på over 20 fabrikker. Ann-Kristin Johnsen, Nortura HR og Tonje Waasjø, Matiq deler erfaringer fra prosessen.

REMA 1000: kjøpmannen har analyseløsningen i lomma
Ved hjelp av Synapse og Power BI har Sopra Steria utviklet en analyseløsning for REMA 1000 som gir den enkelte kjøpmann full oversikt over omsetningen på mobiltelefonen. Prosjektleder Håkon Skjenstad og utvikler Marie Bjørdal forteller om veien fra planlegging og utvikling til ferdig løsning og viser sluttproduktet.  
Slik endrer du virksomheten kontrollert med Power Plattform Center of Excellence
Microsoft Power Plattform Center of Excellence skal drive innovasjon og forbedring, bryte ned siloer for å fremme samhandling på tvers og dele kunnskap og suksess. Under DynUG fagdagen 24. mai deler Thomas Mittelbach sin kunnskap og viser hvilke muligheter og fordeler Center of Excellence gir virksomheter som er i endring.
Kom i gang med Power Platform
Du vet nesten hva det er; det alle snakker om – «low code»-verktøyet fra Microsoft- Du vet også at du burde lære mer om det, men hvor begynner du? Hva er det egentlig, hva ligger i Power Platform, og hva kan du gjøre med det? Og hvor kan du få vite mer? MVP Thomas Sandsør gir deg alle svarene du trenger for å ta steget inn i Power Platform-verdenen.
Demokratisere dataene dine i stor skala med Power BI
Hans Kristiansen fra Capgemini viser hvordan Power BI kan gi deg muligheten til å samarbeide mer effektivt gjennom innføringen av en ny selvbetjeningsfunksjon. Du kan skalere en kultur for datadrevet beslutningstaking ved å utnytte opplevelser brukerne allerede kjenner og integrerer med Power BIs eksisterende funksjoner for løsningsoppretting.

Workshops


Kom i gang med Synapse
Jon Jahren, leder for Azure Cloud & AI hos Microsoft Norge, går gjennom hvordan du designer og administrerer en Synapse-løsning, trekker inn data, benytter SQL-pooler og oppretter en Azure Synapse Link for Dataverse med Azure Synapse Workspace. NB! Kun 12 plasser. Meld deg på her.

Kom i gang med Real Time marketing
Med støtte for å kommunisere basert på kundens atferd og mer avansert personalisert innhold, kan du sette opp dialogløp på en fleksibel måte i Real Time marketing. Bruk egendefinerte utløsere for å fange viktig informasjon om kundens handlinger, og følg med på hvordan dette bidrar til total måloppnåelse. Ved Marita Mørk og Tim Lilleøen fra OBOS. NB! Kun 12 plasser. Meld deg på her.